نگاهی به تاریخچه سرویس‌های اشتراکی ای‌کامرس در دنیا و ایران

نوشته شده توسط
دیجی‌پلاس و سرویس‌های اشتراکی ای‌کامرس

جذب مشتری یکی از سخت‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکار است. بااین‌حال حفظ مشتری‌ را چالش‌برانگیزترین فعالیت یک کسب‌وکار می‌دانند. درست است که ارائه خدمات خوب به مشتری‌ها می‌تواند در حفظ آن‌ها موثر باشد، اما این به‌تنهایی کافی نیست. سرویس‌های اشتراکی ای‌کامرس مدلی از کسب‌وکار هستند که وفاداری مشتری را تضمین می‌کنند. زمانی که یک مشتری برای خرید مکرر محصول یا استفاده مداوم از خدمات شما تمایل داشته باشد، می‌توانیم او را یک مشتری وفادار بنامیم. وجود چنین مشتری‌هایی می‌تواند یک مزیت رقابتی عالی برای شرکت شما باشد و شما را به سود قابل‌توجهی برساند. اما سرویس‌های اشتراکی ای‌کامرس چگونه می‌توانند در وفادار کردن مشتری‌ها تاثیرگذار باشند؟ بهترین سرویس‌های اشتراکی ای‌کامرس در دنیا و ایران کدامند؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

سرویس‌های اشتراکی چیست؟

سرویس‌های اشتراکی یک مدل کسب‌وکاری بسیار موفق به شمار می‌رود که برخلاف تصور ما از سالیان دور وجود داشته است. با توجه به اینکه این نوع سرویس‌ها در طول دوره‌های مختلف موفقیت‌آمیز و سودآور بوده‌اند، در حال حاضر هم توانسته‌اند راه خود را به سمت حوزه‌های خدمات آنلاین پیدا کنند و در این دنیای جدید هم خود را نشان دهند.

با استفاده از سرویس‌های اشتراکی کاربران می‌توانند در ازای پرداخت مبلغ مشخصی در بازه‌های زمانی منظم، از خدمات یا محصولات یک کسب‌وکار بهره ببرند. سرویس‌ها یا خدمات اشتراکی می‌توانند ابزاری بسیار موفق برای حفظ مشتری و ایجاد وفاداری در او نسبت به کسب‌وکار باشد. چون با کمک این سرویس‌ها، شرکت سطح بالاتری از کیفیت خدمات خود را به مشتری ارائه می‌دهد و برای او ارزش افزوده‌ای ویژه ایجاد می‌کند. البته بیشتر کسب‌وکارها در ابتدای کار، نسخه‌های رایگان یک‌ماهه یا کمتر و بیشتر را در اختیار مشتری‌های جدید قرار می‌دهند، سپس از آن‌ها می‌خواهند برای دسترسی بیشتر به این خدمات، هزینه‌ پرداخت کنند.

سرویس‌های اشتراکی سه نوع اصلی دارند که عبارت‌اند از:

  • سرویس‌های اشتراکی ای‌کامرس: سرویس‌های اشتراکی ای‌کامرس خدماتی هستند که به تجارت آنلاین و خدمات فروشگاهی اشاره دارند. به‌عنوان مثال، ارسال رایگان در سرویس‌ دیجی‌پلاس دیجی‌کالا در این دسته قرار می‌گیرد.
  • سرویس‌های اشتراکی عضویت: با استفاده از این سرویس‌ها مشتری می‌تواند در ازای پرداخت حق عضویت از خدمات و محصولات ارائه‌شده توسط آن سازمان یا نهاد استفاده کند. عضویت در کتابخانه، عضویت در باشگاه و… از نمونه‌های این سرویس اشتراکی هستند.
  • سرویس‌های اشتراکی دیجیتال: سرویس‌های اشتراکی دیجیتال به خدماتی اشاره دارند که فقط به‌صورت دیجیتالی و در قالب پلتفرم‌های آنلاین ارائه می‌شوند. اشتراک موسیقی یا خدمات ویدئویی نمونه‌هایی از این نوع سرویس‌های اشتراکی هستند.

هرچند این دسته‌بندی‌ها شباهت‌ها و هم‌پوشانی‌های زیادی با یکدیگر دارند و نمی‌توان آن‌ها را به‌طور کامل از هم تفکیک کرد، اما منظور ما از سرویس‌های اشتراکی در این مقاله همان سرویس‌های اشتراکی ای‌کامرس است.

مزایای راه‌اندازی سرویس‌های اشتراکی ای‌کامرس چیست؟

سرویس‌های اشتراکی ای‌کامرس نه‌تنها برای سازمان سودآور است، بلکه خدماتی را به مشتریان ارائه می‌دهد که در نهایت ارزش ارائه‌شده به آن‌ها از هزینه دریافت‌شده فراتر می‌رود. مزایای راه‌اندازی سرویس‌های اشتراکی ای‌کامرس برای کسب‌وکارها عبارت‌اند از:

  • افزایش نرخ بازگشت

سرویس‌های اشتراکی معمولا با ارائه خدمات ارزشمند همراه هستند که توانایی شما را برای حفظ مشتریان در طول زمان افزایش می‌دهند. مشتریان با دریافت چنین خدماتی متوجه می‌شوند که با گذشت زمان، ارزش بیشتری را دریافت خواهند کرد و نسبت به استفاده مجدد از خدمات ترغیب خواهند شد. پس طبیعی است که مشتری‌ها وفاداری بیشتری نسبت به شما و کسب‌وکارتان احساس می‌کنند.

  • بهبود پیش‌بینی‌ها

داشتن یک سرویس اشتراکی می‌تواند توانایی شما را در پیش‌بینی تعداد فروش و درآمد آینده بهبود دهد. باتوجه‌به اینکه بسیاری از مشتریان به احتمال زیاد، چند ماه اشتراک دارند، شما می‌توانید تصویر روشنی از حداقل میزان محصول موردنیاز خود در یک زمان معین، داشته باشد.

  • فرصت‌های تعامل بیشتر با کاربران

در طول دوره اشتراک شما می‌توانید تعامل‌های زیادی با کاربران خود داشته باشد. افزایش این تعامل می‌تواند تجربه مشتری را بهبود دهد و او را نسبت به کسب‌وکارتان وفادارتر کند.

  • سهولت در مدیریت ارتباط با مشتری

سرویس‌های اشتراکی خیال شما را از بابت ارتباط با مشتری راحت می‌کند. شما می‌توانید در طول دوره اشتراک، پیام‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای را به مشتری‌های خاص خود ارسال کرده و هنگام عدم استفاده از سرویس‌ها توسط مشتری یا اتمام دوره اشتراک، مزایای خود را به او یادآوری کنید.

نگاهی به تاریخچه سرویس‌های اشتراکی ای‌کامرس در دنیا

سرویس‌های اشتراکی یک مدل کسب‌وکاری نوظهور نیست و بسیاری از افراد این حوزه معتقدند که تاریخچه این خدمات به دوران گوتنبرگ و ماشین چاپ برمی‌گردد. حتی دنیا در طول قرن بیستم هم شاهد رونق سرویس‌های اشتراکی مانند روزنامه‌ها، مجله‌ها و تلویزیون‌های کابلی بوده است. اما در حال حاضر، مدل سرویس‌های اشتراکی تنها به این بازارهای کوچک سنتی محدود نیست و شرکت‌های فعال در صنعت مد، سرگرمی و حتی مواد غذایی هم این مدل کسب‌وکاری را برای خود انتخاب کرده‌اند.

بر اساس گزارش مک‌کنزی در سال ۲۰۱۸، بزرگ‌ترین شرکت‌های مبتنی بر اشتراک توانسته‌اند در سال ۲۰۱۶ حدود ۲/۶ میلیارد دلار درآمد به دست آورند. این مبلغ را می‌توانید با درآمد شرکت‌ها در سال ۲۰۱۱ که تنها ۵۷ میلیون دلار بود، مقایسه کنید. باتوجه‌به اینکه تقریبا نیمی از مصرف‌کنندگان از سرویس‌های اشتراکی ای‌کامرس استفاده می‌کنند، این مقدار افزایش قابل‌درک است.

از مهم‌ترین سرویس‌های اشتراکی ای‌کامرس در دنیا می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

آمازون و سرویس پرایم

سرویس پرایم آمازون از سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شده و در این سال‌ها مسیر موفقیت را به‌طور چشمگیری طی کرده است. این سرویس همچنان استانداردهایی را برای سرویس‌های اشتراکی ای‌کامرس و تحویل تعیین می‌کند. سرویس پرایم آمازون یک سرویس اشتراک پولی با هزینه ۱۱۹ دلار در سال یا ۱۲/۹۹ دلار در ماه است. کاربران با خرید این سرویس از مزایای زیاد و متنوعی برخوردار می‌شوند. بزرگ‌ترین امتیاز آمازون پرایم را ارسال رایگان یک یا دو روزه برای بیشتر کالاهای فروخته‌شده توسط آمازون می‌دانند.

اما مزایا و خدمات آمازون تنها به ارسال رایگان و سریع محدود نمی‌شود و این سرویس اشتراکی با ارائه خدمات زیر ، تجربه مشتری‌ها را تا حد زیادی بهبود داده است:

  • تحویل سریع کالاها تا کمتر از ۲ ساعت برای مواد غذایی، کالاهای الکترونیک و…
  • برخورداری از ۱۰ درصد تخفیف برای بعضی از کالاهای آمازون
  • مشاهده هزاران فیلم و سریال به‌صورت نامحدود و رایگان
  • دسترسی رایگان به هزاران کتاب، کمیک و مجله الکترونیکی
  • دسترسی نامحدود و بدون تبلیغات به میلیون‌ها موسیقی
  • انجام بازی‌های رایانه‌ای رایگان با محتوای درون‌برنامه‌ای
  • ذخیره عکس به‌صورت نامحدود و داشتن فضای ابری ۵ گیگابایتی برای ذخیره ویدئو
  • ارائه تخفیف‌ها و کوپن‌هایی برای مایحتاج خانه مانند پوشک نوزاد

دیجی‌کالا و سرویس دیجی‌پلاس

دیجی‌پلاس سرویس اشتراکی دیجی‌کالا است که مانند تمام سرویس‌های اشتراکی ای‌کامرس در دنیا در ازای دریافت حق عضویت، دسترسی به خدمات و مزایای منحصربه‌فردی برای کاربران ایجاد می‌کند. می‌توان گفت دیجی‌پلاس اولین سرویس اشتراکی در چنین مقیاس بزرگی در ایران است.

دیجی‌پلاس یک بیزنس لاین یا یک مدل کسب‌وکاری است که درآمد آن از طریق فروش اشتراک ماهیانه تامین می‌شود. این مدل یک بازی دوسربرد برای شرکت دیجی‌کالا و کاربران به حساب می‌آید. چون ارائه خدماتی که در دیجی‌پلاس به کاربران داده می‌شود، در مقیاس بالا و به تمام مشتریان دیجی‌کالا امکان‌پذیر نیست. پس کاربران می‌توانند با خرید عضویت در دیجی‌پلاس، خدمات و مزایای بیشتری را برای خرید آنلاین از دیجی‌کالا تجربه کنند. از طرفی، دیجی‌کالا از این طریق می‌تواند مشتریان وفاداری به دست آورد و با فروش اشتراک ماهانه به سود قابل‌توجهی دست پیدا کند.

کاربران دیجی‌کالا می‌توانند با خرید اشتراک‌های ۱ ماهه، ۳ ماهه، ۶ ماهه و حتی ۱ ساله خود را به مشتریان خاص دیجی‌پلاس تبدیل کنند و از خدمات این سرویس اشتراکی بهره ببرند. از جمله مزایای متعددی که دیجی‌پلاس به کاربران خود ارائه می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارسال رایگان سفارشات بدون توجه به مبلغ خرید
  • دریافت هدیه نقدی در کیف پول دیجی‌کالا به‌ازای خرید بعضی از کالاها
  • امکان تعیین بازه ارسال اختصاصی
  • وجود پشتیبانی تخصصی برای پاسخگویی سریع‌تر
  • پیشنهادهای شگفت‌انگیز مختص مشترکان دیجی‌پلاس
  • اطلاع از محصولات شگفت‌انگیز و دسترسی خرید به آن‌ها، زودتر از کاربران عادی
  • امکان بازگرداندن کالاها تا ۳۰ روز بعد از خرید
  • امکان ارسال فوری و تحویل ۲ تا ۴ ساعته در تهران برای کالاهای با نشان مخصوص
  • عضویت در فیدی‌پلاس، سرویس جدید اشتراک فیدیبو

کلام آخر

ممکن است بسیاری از ما تاکنون از سرویس‌های اشتراکی ای‌کامرس زیادی در طول زندگی خود استفاده کرده باشیم. این سرویس‌ها معمولا بازی برد-بردی هستند که هم هزینه‌ها را برای مشتری‌ها تا حد زیادی پایین می‌آورند و هم کسب‌وکارها را با وفادارتر کردن مشتری‌ها، به سود بیشتر می‌رسانند. این سرویس‌ها ارتباط با مشتری را برای شرکت‌ها راحت‌تر می‌کنند و با ارائه خدمات با کیفیت بالاتری نسبت به حالت عادی، احساس خاص بودن به مشتری‌ها می‌دهند.

شما تاکنون از سرویس‌های اشتراکی ای‌کامرس استفاده کرده‌اید؟ تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: Ecommerce Nation

نوشته شده توسط

دیدگاه شما الهام‌بخش است

0 0 رای ها
امتیاز به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

فرصت‌های شغلی در تیم تکنولوژی

همه آنچه که باعث میشه دیجی‌کالا رو برای کار کردن دوست داشته باشی!

از تیم‌های مختلف دپارتمان تکنولوژی

مقالات مرتبط

در دیتکت از چه چیزی حرف بزنیم؟

پیشنهاد شما برای موضوع‌های بعدی دیتکت